fredag 11. juni 2010

Deilig pasta carbonara!

Enkelte gode ting kan faktisk spises for ofte - og carbonara er en av dem. Samtidig er det fantastisk kosemat en sjelden gang i blant, kanskje særlig når man har dårlig tid. Den lages vanligvis med erter, men denne versjonen er med squash.








Pasta carbonara (2-3 porsjoner eller 3-4 hvis forrett serveres):
Pasta (100-150 g per person avhengig av hvor sulten man er)
4 eggeplommer
1/2-3/4 squash
1 dl kremfløte
2 never nyrevet parmesan
1 pakke godt bacon eller pancetta (gjerne økologisk fra Nordgården)
2-3 stilker frisk timian
Masse hel pepper (som knuses i morter)
Salt
Olivenolje

Her i heimen spiser den ene parten glutenfri pasta og den andre vanlig pasta. Derfor kokes det pasta i to ulike kaseroller. Selve sausen røres inn i pastaen, og dette vil derfor også måtte gjøres i to ulike kaseroller. Dersom husholdningen tåler gluten kan sausen røres inn i stekepanna sammen med pasta og bacon/squash. Hvis det benyttes to ulike typer pasta kan du følge anvisningen under hele veien.


Kok opp to kjeler med saltet vann. Sett en stekepanne på middels/høy varme. Mens du venter på at vannet skal koke kutter du squashen på langs, først i to og så i fire. Kutt den deretter i skiver på 3-4 mm. Skjær bacon/pancetta i strimler og hiv i stekepanna med en bitteliten dråpe olivenolje. Riv parmesan og knus 4-5 spiseskjeer med pepperkorn i morteren. Riv timianbladene fra stilkene og kutt dem grovt.

Ha pastaen i det kokende vannet. Kokt pasta skal ha noe tyggemotstand. Det beste er ofte å koke pastaen ett minutt kortere enn anvist på pakken og anbefales også her.

Skill ut plommene og legg to og to plommer i hver sine glass/skåler. Tilsett 0,5 dl kremfløte og 1/4 av parmesanen i hvert glass. Tilsett litt salt og en liten klype pepper i hvert av glassene.

Når bacon/pancetta begynner å bli stekt (men ikke sprøtt) tilsettes squash. Surr squash og bacon til baconet er sprøtt og squashen gylden. Ha i timian og to drøye klyper pepper. I carbonara fungerer ikke pepper som en smaksforsterker, men snarere som en egen sentral smak.


Her nærmer det seg raskt slutten på matlagingen, og nå er det på tide på bli littegrann forsiktig og nøyaktig. Sil pasta men spar på noe av kokevannet. Ha begge typer pasta tilbake i sine respektive kaseroller og dryss over litt olivenolje. Fordel bacon og squash i de ulike kaserollene alt etter hvor mange porsjoner det er i hver. Hell over egg, fløte og parmesanblandingen. Hvis det lages en glutenfri og en "vanlig" variant er det nå på tide å involvere en person til i matlagingen. Ta med grytene med saus, pasta og squash/bacon tilbake til ovnen og de to varme (men avslåtte) platene som ble brukt til pastakokingen. Sett grytene på og rør kontinuerlig. Det er ekstremt viktig at sausen aldri når noe i nærheten av kokepunktet. Da vil nemlig eggeplommene stivne og du vil ende opp med 'pasta med eggerøre' snarere enn en deilig carbonara. Fordel resten av parmesanen på de to kaserollene og rør videre. Når sausen er varm og begynner å tykne (prosessen bør ikke ta mer enn to-tre minutter) er retten klar til servering. Om sausen blir for tykk kan du bruke litt av kokevannet til å spe med. Smak til med salt (men husk at både bacon/pancetta og parmesan inneholder mye salt fra før av) og anrett på tallerken. Og sist men ikke minst; Nyt en deilig pastamiddag!

1 kommentarer:

swimzy sa...

Jeg elsker også pasta carbonara:) Og denne versjonen skal jeg absolutt prøve ut:)

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright (c) 2009 Matlykke. All rights reserved. Design by NodeThirtyThree + Free CSS Templates. Bloggerized by Free Blogger Template.